این تحقیق در مورد رابطه ی ادب و خشونت رانندگان (فرانسوی و ساحل عاج )در وقوع تصادف صورت می گیرد. نتیجه آن را بصورت خلاصه برای استفاده شما ترجمه کردیم. امیدواریم در تصمیمات بعدی شما برای نشستن پشت فرمان اتومبیل تاثیرگذار باشد.
درساحل عاج، مانند اکثر کشورهای جنوب صحرا، مشکل جریان ترافیک است. این مشکلات جابجایی تا حدی به دلیل ضعف و حفظ زیرساخت های حمل ونقل از یک سو و افزایش ناوگان به دلیل تغییرات اجتماعی-اقتصادی در سال های اخیر است. ازدحام ترافیک و ناامیدی ناشی از آن، با توجه به مطالعات رفتار خطرناک جاده ای، به طور بالقوه باعث ایجاد خشم و تنش تهاجمی می شود. این کار بخشی از این مطالعات سیستماتیک است. این مطالعه بخشی از مطالعات سیستماتیک درمورد رفتار خطرناک جاده ای رانندگان در ساحل عاج است. هدف تعیین رابطه بین انواع خشم در بین رانندگان و اشکال مختلف پرخاشگری است. صد و ده راننده از بین رانندگان حمل و نقل عمومی انتخاب شدند و به پرسشنامه پرخاشگری (نسخه فرانسوی دلوم و ویلیو ( 2005 ) پاسخ دادند. نتایج نشان (DAS) پرسشنامه اتوبوس و پری، 1992 ) و اقتباس فرانسوی مقیاس خشم رانندگی است، درست مانند « بی ادبی » ، میدهد که وضعیتی که انتظار می رود بیشترین خشم را در بین رانندگان ساحل عاج برانگیزد است.
مجله اروپایی علوم اجتماعی – جلد 62 ، شماره 4 اوت ( 2021)
پرخاشگر هم از نظر فیزیکی و هم از نظر کلامی کسانی هستند که در موقعیت های رانندگی “رانندگی آرام” و در “موانع ترافیک” احساس خشم می کنند.
1.در عصبانیت، گاهی اوقات چیزهایی را به سمت دیگران پرتاب می کنم.
2.من در استفاده از زور برای دفاع از حقوق خود تردیدی ندارم.
3.در عصبانیت من اغلب چیزها را می شکند.
4.در خشم خود اغلب دیگران را می زنم.
5.من اغلب به راحتی عصبانی می شوم.
6.در عصبانیت، اغلب فریاد می زنم.
پرخاشگری کلامی:
1.من در عصبانیت خود گاهی اوقات دیگران را تهدید می کنم (تو را می کشم).
2 .من اغلب نمی توانم تحمل کنم که با تصمیماتم مخالفت کنم.
3.طاقت تمسخر را ندارم.
4.من تا آنجا پیش می روم که به کسانی که به من بی احترامی می کنند توهین می کنم.
5 .در عصبانیت خود اغلب از الفاظ رکیک استفاده می کنم.
6.من اغلب به توهین هایی پاسخ می دهم که به من توهین شده است.
به نظر می رسد که رانندگان حرفه ای مصاحبه شده در این مطالعه، همگی تمایل به ابراز پرخاشگری خودرا هم به صورت فیزیکی و هم به صورت کلامی نشان می دهند. پرخاشگری فیزیکی، به طور خاص، رایج ترین شکل پرخاشگری است. درست است که پرخاشگری منبع انرژی ضروری برای زندگی است. اما انسان باید بتواند ابزار لازم را برای کنترل این تکانه ها به خود بدهد. همانطورکه روشه ( 1980 ) گفت، “این انرژی است که اغلب کنترل نشده، مخرب می شود”. بنابراین، در زمینه پیشگیری از حوادث، فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی باید بر توسعه راهبردهای خودکنترلی و مدیریت موقعیت رانندگی متمرکز شود.
نتیجه :
عدم رعایت ادب در رانندگی منجر به پرخاشگری و در نهایت اختلال در حواس و تمرکز شده و دلیل بسیار بالای تصادفات مخرب می باشد.
حفظ آرامش و رعایت ادب و اخلاق باعث کاهش تنش های روزمره و در نهایت پیشگیری از بروز خشونت ، تصادف و نزاع می شود. بدون اتلاف هیچ هزینه ای می توان زندگی سالمی داشت.
نظر خود را بگذارید