مرکز تماس 89 13 69 91 -021
  1. صفحه اصلی
  2. در تصادفات رانندگی چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟
در تصادفات رانندگی چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟

در تصادفات رانندگی چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟

  • ژوئن 20, 1402
  • ‏0 لایک
  • مشاهده 5981
  • 0 دیدگاه

علم توضیح می دهد

که در تصادف اتومبیل چه اتفاقی برای بدن شما می افتد !

 

بدن انسان

تصادف دو ماشین  

 

در یک تصادف اتومبیل چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟

 

 

معلومه که هیچی خوب نیست به هر حال خودروها ظروف فلزی حجیمی هستند و ما فقط کپسول های گوشتی هستیم. اما آیا از تاثیر واقعی یک تصادف رانندگی با سرعت بالا بر بدن شما و اینکه انتقال انرژی گاهی کشنده آنها واقعاً از نظر علمی چگونه عمل می کند آگاه هستید؟

 

از متخصص پزشکی قانونی ، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات حوادث دانشگاه موناش ملبورن (MUARC) خواسته شد تا آنچه را که دقیقاً در «200 میلی ثانیه» تصادف برای بدن و روده ما اتفاق می‌افتد، بررسی کند.  چگونه مهندسی پیشرفته خودرو به طور عجیبی با “تغییر شکل” خودرو در هنگام ضربه به دنبال محافظت از ما است.  و اینکه چگونه می‌توانیم خود را ایمن نگه داریم، حتی در خطرناک‌ترین سناریوها.  با توجه به کشته شدن تعداد بسیار بالای سرنشینان خودرو در جاده‌های ایران در سال جاری، این اطلاعات می‌تواند به صفر رساندن این رقم برای سال بعد کمک کند.  

 

دکتر لوگان توضیح داد: «وقتی در یک ماشین در حال رانندگی هستید، انرژی جنبشی دارید، و این همان انرژی است که با حرکت در کنار آن دارید. “به طور معمول، زمانی که می خواهید خودرویی را متوقف کنید، باید دوباره از شر آن انرژی جنبشی خلاص شوید. بنابراین کاری که برای خلاص شدن از شر آن انرژی جنبشی انجام می دهید، ترمز کردن است و به عنوان گرما در ترمزها پخش می شود.” در تصادف، معمولاً این تشریفات رعایت نمی شود . 

او گفت: «هدف یک خودروی مدرن این است که با تغییر شکل ساختار خودرو و جلوگیری از ورود آن به بدنه، انرژی موجود در ساختار خودرو را جذب کند. اما، در تصادفات با سرعت بالاتر – و برای برخی خودروها، و برخی از انواع تصادفات – اجتناب ناپذیر است که مجبور شوید مقداری انرژی در بدن خود جذب کنید. آن را مانند ضربه مشت به سینه در نظر بگیرید، که، باید توجه داشت، آسیب بسیار کمتری از تصادف خواهد داشت. او گفت: “من می توانم با مشت به سینه ات بزنم و تا جایی آسیب نخواهی دید، زیرا انرژی را از مشت من به سینه خود جذب می کنی.” اما فراتر از یک آستانه مشخص، بدن شما نمی تواند مقدار کافی انرژی را جذب کند و آسیب می بیند.

 

در واقع چه چیزی در بدن در هنگام تصادف می شکند (و می ترکد)؟

 اول، بسته به تاثیر تصادف، احتمالاً می توانید انتظار شکستگی استخوان قلاده را داشته باشید. با کمربند ایمنی به تنهایی، در بیشتر تصادفات از جلو دچار شکستگی می‌شوید؛ اگر راننده هستید، در استخوان یقه چپ دچار شکستگی می شوید. اگر مسافر هستید، استخوان یقه راست می‌شکند

او افزود: “در ضربه با سرعت بالاتر، شما شروع به شکستن دنده ها می کنید. هر چه انرژی بیشتری روی دنده ها جذب کنید، دنده های بیشتری خواهید شکست.” هنگامی که به اندازه کافی دنده ها را شکستید، قفسه سینه ساختار خود را از دست می دهد و شروع به ضربه زدن به ریه ها می کنید. اینجاست که همه چیز منزجر کننده می شود. “اگر فضای بین ریه ها و قفسه سینه را سوراخ کنید، قفسه سینه شما به طور طبیعی منبسط می شود. اما ریه های شما با آن همراه نمی شوند و به آن پنوموتوراکس می گویند؛ این زمانی است که هوا در فضای بین ریه ها و قفسه سینه وجود دارد. این یکی از اولین آسیب‌هایی است که در تصادف از جلو با سرعت بالا اتفاق می‌افتد.” 

 

آیا نوع بستن کمربند ایمنی مهم است؟ 

گاهی اوقات حتی استفاده نادرست از کمربند ایمنی می تواند باعث آسیب های شدید شود. “اگر کمربند ایمنی را اشتباه بسته اید (افراد بسیار کوتاه قد و افراد بسیار درشت اندام ممکن است با قرار دادن کمربند ایمنی روی آن قسمت بزرگ لگن مشکل داشته باشند.) و قسمت پایین کمربند ایمنی روی شکم یا ناحیه شکم شما می رود. او توضیح داد که هیچ ساختاری برای جذب انرژی وجود ندارد. بنابراین، کمربند ایمنی مستقیماً روی محتویات شکم بارگیری می‌کند و بدیهی است که اندام‌های زیادی در آن‌ها وجود دارد که کاملاً ظریف هستند؛ شما طحال، کبد و خود معده را دارید، و کمربند ایمنی فقط روی آن‌ها حک می‌شود ».اندام‌های زیادی در آن‌ها وجود دارد که اگر آنها را پاره کنید، می‌توانید اسید معده را در بقیه بدنتان پخش کنید. اگر روده پاره شود، که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد، مواد زائد در داخل بدن شما پخش می‌شود. بدن در جایی که قرار نیست باشند، و نتیجه بسیار بدتر است.” این فقط در یک تصادف از جلو است.

در مورد تصادفات جانبی چطور؟ 

 

دکتر لوگان متخصص پزشکی قانونی گفت: “در تصادف از جلو، شما از تمام جلوی خودرو برای جذب انرژی بهره مند هستید.”، با اشاره به اینکه جلو به گونه ای ساخته شده است که “به صورت کنترل شده تغییر شکل داده است“. (یعنی مگر اینکه در یک ون باشید.) او گفت: «در این تصادف، تنها چیزی که می‌توانید از شما محافظت کند، درب است که ضخامت آن احتمالاً 10 یا 15 سانتی‌متر است». “بدن شما فقط از پهلو له می شود. با ضربه جانبی شاهد صدمات بسیار شدیدتری به قفسه سینه و بالاتنه هستیم؛ شکستگی دنده های شما بسیار بیشتر است. به دلیل شما همچنین دچار شکستگی لگن می شوید، زیرا ارتفاع میله سپر ماشین است که به شما برخورد می کند. کمربندهای ایمنی: استخوان های یقه شما را می شکنند، اما می تواند زندگی شما را نیز نجات دهد. 

 

ایشان اضافه می کنند: «اولین خط دفاعی در تصادفات از جلو کمربند ایمنی است. اگر امیدواریم که فرمان نزدیک‌تر از 30 سانتی‌متر جلوی شما نباشد، وقتی ماشین شروع به کاهش سرعت می‌کند – و این کار را خیلی سریع انجام می‌دهد – بدن شما شروع به حرکت به جلو می‌کند. و کمربند ایمنی برای حمایت از شما و سینه‌تان طراحی شده است و متوقف می‌شود. شما از تماس با فرمان کمربند ایمنی به سادگی شما را توسط سینه و لگن که نسبتاً قوی هستند نگه می‌دارد.  شما انرژی را به قسمت‌های قوی بدنتان منتقل می‌کنید، نه معده یا سرتانبه همین دلیل است که اگر تنها با شکستگی استخوان از یک سانحه رانندگی دور شوید، نباید خیلی ناراحت شوید. یعنی کمربند ایمنی اساسا کار خود را انجام داد.  با این حال، در هنگام جذب صدمات ناشی از تصادف، تنها «مکان» مهم نیست، بلکه زمان لازم برای انجام این کار نیز اهمیت دارد.  

او گفت: «هر چه مدت زمان بیشتری به بدن شما برای جذب انرژی داده شود، بهتر پاسخ خواهد داد. به عنوان مثال، اگر کمربند نبسته باشید، وقتی ماشین شروع به کند شدن می کند، بدن شما با سرعتی که ماشین در حال حرکت بود به جلو حرکت می کند. بنابراین ماشین می تواند در 30 میلی ثانیه اول از 60 کیلومتر به 50 کیلومتر کند شود. اما بدن شما – اگر از طریق کمربند ایمنی به ماشین متصل نباشد – با سرعت 60 کیلومتر در ساعت به جلو ادامه می دهد تا زمانی که با چیزی تماس پیدا کند. و اولین چیزی که اگر کمربند را نبسته باشید، فرمان با سینه شما است. سرت روی شیشه جلودر اینجا این است که کیسه های هوا چه می کنند (و چرا همیشه باز نمی شوند) . دکتر لوگان گفت: زمانی که حسگرهای خودرو تشخیص دادند که تصادف شدیدتر از کمربند ایمنی به تنهایی می تواند از شما محافظت کند، کیسه هوا نیز باز می شود. کیسه هوا با نیتروژن پر می‌شود [و] خیلی سریع باد می‌شود. دو سوراخ در پشت کیسه هوا وجود دارد. همانطور که کیسه هوا را با بدنه بار می‌کنید، هوا را از طریق این سوراخ‌ها در پشت به بیرون رانده می‌شود و به آن اجازه می‌دهد تا به روشی کنترل شده فرو می ریزد و این دوباره انرژی را از بین می برد.” (

او گفت: «خودروها عموماً چند کیسه هوا دارند، اما ایربگ های جلو فقط در تصادفات از جلو باز می شوند. این روزها اکثر خودروها دارای یک کیسه هوای پرده‌ای هستند و این کیسه هوا واقعاً در سراسر بالای خودرو در سراسر شیشه جانبی قرار دارد. و زمانی که سنسورهای داخل خودرو کاهش سرعت کافی را تشخیص دهند، کیسه هوا به سمت پایین باز می‌شود.

 

دلیل؟

“سر تنها چیزی است که باید از آن محافظت کنیم.” “شما می توانید با صدمات وارده به قسمت های دیگر بدن خود زندگی کنید، اما نمی توانید با صدمات وارده به سر خود زندگی کنید. این همان چیزی است که در طولانی مدت بیشترین آسیب را به کیفیت زندگی شما وارد می کند.” در اینجا نحوه ایمن ماندن با استفاده از علم آمده است! دکتر لوگان می‌گوید افزایش یا کاهش جزئی سرعت می‌تواند تأثیر جدی بر میزان آسیب‌های شما داشته باشد. او توضیح داد: “انرژی [در تصادف] با مجذور سرعت متناسب است. بنابراین دوبرابر کردن سرعت شما از 50 کیلومتر در ساعت به 100 کیلومتر در ساعت، انرژی را که باید تلف شود ضریب چهار افزایش می دهد.” سه برابر کردن سرعت به معنای نه برابر انرژی است. برای حدس زدن نتایج، نیازی به دانستن حساب پیشرفته ندارید. “اگر فقط سرعت ماشین خود را از 70 کیلومتر 10 درصد به 77 کیلومتر افزایش دهید، انرژی جذب شده 20 درصد افزایش می یابد. بنابراین صدمات فقط 10 درصد بدتر نیستند بلکه می توانند 20 درصد بدتر شوند.” او گفت. “اگر سرعت خود را 10 درصد کاهش دهید، صدمات شما 10 درصد کاهش نمی یابد، بلکه 20 درصد کاهش می یابد. “تغییرات کوچک در سرعت تاثیر زیادی بر نتیجه دارد، چه مثبت و چه منفی.” بدن ما، همانطور که باهوش و خوب طراحی شده است، فقط می تواند نیروی خاصی را تحمل کند. جدای از معجزات مهندسی خودرو، محتاط بودن نسبت به سرعت شما همچنان در نجات جان افراد موثر است

 

 

نتیجه

1-    بستن کمربند ایمنی از کشته شدن شما جلوگیری میکند.

2-    نحوه بستن کمربند و ارتفاع آن برای افراد مختلف متفاوت است. حتما باید دقیق تنظیم شود.

3-    فاصله سر و سینه و شکم از فرمان خودرو مهم است.

4-    اگر سرعت خود را 10 درصد افزایش دهید، صدمات شما 10 درصد افزایش نمی یابد، بلکه 20 درصد بیشتر می یابد.

5-    جدای از معجزات مهندسی خودرو، محتاط بودن نسبت به سرعت شما همچنان در نجات جان افراد موثر است

و

مهمترین موضوع 

مدل خوردو و سال ساخت و محل ساخت آن را حتما مدنظر داشته باشید. همانطور که سلامت فرزندانتان برای شما اهمیت دارد ، زندگی و حضور شما هم برای آینده فرزندانتان ضروری  است.

شاد باشید

 

.

 

  • اشتراک گذاری:

نظر خود را بگذارید